Werkwijze

De Reset werkt met het 8-fasenmodel. De primaire doelgroep voor dit model bestaat uit cliënten met hulpvragen op meerdere leefgebieden. Dit model wordt door De Reset BV gebruikt om vooraf duidelijke verwachtingen te scheppen. Het is geschikt voor zowel mensen met lichte problematiek als mensen met multiproblematiek. Daarnaast is het model toepasbaar voor diverse doelgroepen, zoals vrouwen, mannen, autochtonen, migranten, jongeren en ouderen. Tijdens dit proces worden alle afspraken geregistreerd en gemonitord, en deze zijn altijd inzichtelijk voor zowel de cliënten als een eventuele verwijzer.

Doel

Het doel van dit model is om cliënten doelgericht te laten werken aan hun toekomst. De professionals van De Reset zijn getraind om cliënten de juiste instrumenten aan te reiken om dit doel te bereiken.

Fasen

Het 8-fasenmodel bestaat uit:

  • Het invoeren van de werkwijze in de organisatie
  • Het begeleiden van cliënten via de acht fasen
  • Monitoring en evaluatie van de werkwijze

De ambulante begeleiding vanuit De Reset bestaat uit individuele trajectbegeleiding van instroom tot uitstroom, verdeeld over acht fasen:

1. Aanmeldingsfase: Eerste contact tussen cliënt en hulpverlener (en eventueel verwijzer) via een aanmeldformulier van De Reset. Dit formulier is op aanvraag te verkrijgen.

2. Intakefase: Kennismaking met de cliënt (eventueel een driegesprek). Tijdens het intakegesprek wordt de problematiek in kaart gebracht en gekeken wat de professionals van De Reset kunnen betekenen. Bij een eventuele verwijzer zal er een driegesprek plaatsvinden.

3. Startfase: Opbouw van de hulpverlening aan de cliënt. De zorg wordt op maat ingezet en afgestemd op de behoeften van de cliënt. We passen de omgekeerde toets toe in onze hulpverlening, waarbij het startpunt de problematiek en behoeften van de cliënt is.

4. Analysefase: Analyse van het functioneren op zeven leefgebieden. Alle leefgebieden worden door de professionals van De Reset in kaart gebracht. Er wordt gekeken op welke leefgebieden extra aandacht nodig is.

5. Planningsfase: Opstellen van een begeleidingsplan. Samen met de cliënt wordt een plan van aanpak opgesteld. Er wordt geen zorg geboden totdat de cliënt en eventuele verwijzer tevreden zijn met dit plan.

6. Uitvoeringsfase: Uitvoering van het begeleidingsplan. De professionals werken vanuit de vertrouwde omgeving van de cliënt, dus vanuit huis. De zorg wordt geboden afhankelijk van de behoeften tijdens deze fase.

7. Evaluatiefase: Terugblik op de uitvoeringsfase.

8. Uitstroomfase: Afronding van de hulpverlening.

Onderwerpen zijn de zeven leefgebieden: zingeving, wonen, financiën, sociale relaties, lichamelijke gezondheid, psychische gezondheid, werk en activiteiten. Centraal staat een integrale aanpak met een focus op de sterke punten en krachten van mensen, naast de problematiek.